Serwis klimatyzacji > Elementy składowe klimatyzacji
Filtr kabinowy – zapobiega przedostawaniu się do wnętrza samochodu
zanieczyszczeń takich jak pyłki kwiatów, kurz, sadza i inne. Eliminując większość szkodliwych cząsteczek, filtr
zapewnia w kabinie powietrze bardziej czyste
i zdrowsze oraz zmniejsza zanieczyszczenia - osad po wewnętrznej stronie przedniej szyby. |
|
Wentylator – służy do dostarczania powietrza do wnętrza samochodu. Umieszczony jest pomiędzy filtrem kabinowym i parownikiem. Jego zadaniem jest zapewnienie stałego przepływu powietrza przez parownik. Siłę nawiewu może ustawić kierowca za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej lub jest
ona ustawiana automatycznie.
|
|
Parownik – umieszczony jest wewnątrz kabiny pojazdu i zapewnia schładzanie oraz osuszanie powietrza dostarczanego z zewnątrz. Czynnik chłodniczy, odparowując, absorbuje ciepło i przedostaje się do sprężarki. Normalnym zjawiskiem jest więc obecność wody
pod pojazdem wyposażonym w klimatyzację. |
|
Sprężarka – zapewnia obieg czynnika w całym układzie oraz wysokie ciśnienie pomiędzy wyjściem z parownika i wejściem do kondensatora. Jest to najdroższy i najbardziej wrażliwy element całego układu.
|
|
Kondensator (skraplacz) – jest wymiennikiem ciepła, w którym czynnik chłodniczy skrapla się, oddając ciepło do powietrza przepływającego przez kondensator. Zlokalizowany jest z przodu samochodu pomiędzy sprężarką i osuszaczem. W kondensatorze następuje zamiana czynnika ze stanu lotnego w ciecz. |
|
Osuszacz (lub zasobnik) – jest zbiornikiem czynnika w stanie płynnym. Zawiera desykant pochłaniający wilgoć, odpowiedzialną za wytwarzanie kwasów w układzie, oraz służy do filtracji zanieczyszczeń przenoszonych z płynem. |
|
Zawór rozprężny
(lub dysza dławiąca) - jest elementem zapewniającym regulację natężenia przepływu czynnika chłodniczego w parowniku. Jego działanie uzależnione jest od ciśnienia czynnika chłodniczego na wyjściu parownika i jego temperatury. |
|
|